Dr. Elly Jaffé Prijs
De Dr. Elly Jaffé Prijs is een driejaarlijkse prijs voor de beste vertaling uit het Frans naar het Nederlands van verhalend of beschouwend proza, poëzie en toneel. Het doel van deze Prijs is de belangstelling voor de Franse taal en literatuur in Nederland te stimuleren. Met € 40.000,- is het één van de grootste literaire vertaalprijzen van Nederland. De Dr. Elly Jaffé Stichting, die beheerd wordt door de Auteursbond, kent de prijs en het stipendium toe op voordracht van een deskundige jury.

De jury kijkt niet alleen naar werk voor volwassenen, maar neemt ook werk voor kinderen mee in haar beoordeling. Om in aanmerking te komen voor deze prijs moet de vertaling gepubliceerd zijn in de drie jaar voorafgaand aan het jaar van uitreiking. Ook een vertaalteam kan in aanmerking komen voor deze vertalersprijs. In geval van een bekroond duo ontvangt ieder € 25.000,-.

Bij een winnend trio krijgt elk € 18.000,-.

Dr. Elly Jaffé Stipendium
Het Dr. Elly Jaffé Stipendium is een eenmalige aanmoedigingstoelage van € 7.000,- voor een veelbelovende beginnende vertaler of vertaalster Frans-Nederlands.

Over de Stichting
De Dr. Elly Jaffé Stichting is een ANBI-Stichting. Hieronder vindt u de daarvoor relevante informatie. Meer informatie is verkrijgbaar via het bureau van de stichting, die is ondergebracht bij de Auteursbond.
Fiscaal nummer: 8098.12.204.