Dr. Elly Jaffé Prijs

Kijk ook bij de Literair vertalers van de Auteursbond

Over de Dr. Elly Jaffé Prijs

De Dr. Elly Jaffé Prijs is een driejaarlijkse prijs voor de beste vertaling uit het Frans naar het Nederlands van verhalend of beschouwend proza, poëzie en toneel. Het doel van deze Prijs is de belangstelling voor de Franse taal en literatuur in Nederland te stimuleren. Met € 40.000,- is het één van de grootste literaire vertaalprijzen van Nederland. De Dr. Elly Jaffé Stichting, die beheerd wordt door de Auteursbond, kent de prijs en het stipendium toe op voordracht van een deskundige jury.

De jury kijkt niet alleen naar werk voor volwassenen, maar neemt ook werk voor kinderen mee in haar beoordeling. Om in aanmerking te komen voor deze prijs moet de vertaling gepubliceerd zijn in de drie jaar voorafgaand aan het jaar van uitreiking. Ook een vertaalteam kan in aanmerking komen voor deze vertalersprijs. In geval van een bekroond duo ontvangt ieder € 25.000,-.

Bij een winnend trio krijgt elk € 18.000,-.

Dr. Elly Jaffé Stipendium
Het Dr. Elly Jaffé Stipendium is een eenmalige aanmoedigingstoelage van € 7.000,- voor een veelbelovende beginnende vertaler of vertaalster Frans-Nederlands.

Wie was Elly Jaffé?

Dr. Elly Jaffé-Freem (1920-2003) was jarenlang docente Frans aan een Amsterdamse middelbare school. Daarnaast schreef zij honderden recensies over Franse literatuur in De Groene Amsterdammer. Dat maakte haar tot dé ambassadrice van de Franse letteren in Nederland.

In 2000 richtte zij, samen met de Vereniging van Letterkundigen (voorloper van de Auteursbond), de Dr. Elly Jaffé Stichting op. Deze stichting wil door middel van vertaalprijzen en -stipendia ons taalgebied verder ontsluiten voor de Franse literatuur.

In mei 2015 is het boekje ‘C’est mágnifique! De passies van Elly Jaffé-Freem’, geschreven door Jeanne Holierhoek en Mirjam de Veth, verschenen. Het eerste exemplaar werd op 22 mei 2015 door Jan Baeke (voorzitter Dr. Elly Jaffé Stichting en VvL) aangeboden aan Suzanne Vermaat, dochter van Elly Jaffé. Polly Cohen-Hertzberger, Elly’s andere dochter, is eerder in 2015 overleden.