Winnaars Thérèse Cornips Stipendium 2022 bekend
1 maart 2022

De winnaars van het Thérèse Cornips Stipendium 2022 zijn bekend. Literair tijdschrift SKUT, de Marcel Proust Vereniging, Katrien Vandenberghe en Stichting Feest der Poëzie vallen dit jaar in de prijzen. Zij ontvangen ieder een geldbedrag voor het verder verwezenlijken van hun plannen op literair gebied.

Gehonoreerde aanvragen

Er waren negentien aanvragen ingediend, waarvan er vijf zijn gehonoreerd. Daarvan komen er drie uit Nederland en twee uit België. De gehonoreerde aanvragen zijn:

• Literair tijdschrift SKUT (€ 1.750,00) – Vertaalhonorarium voor zeven literair vertalers die een bijdrage gaan leveren aan het project ‘Wie mag er vertalen?’
  • Sebastian Roth (€ 2.500,00) – De verdere ontsluiting van het oeuvre van Rainald Goetz in het Nederlands taalgebied, door middel van vertalingen en omringende activiteiten.
  • Marcel Proust Vereniging (€ 2.000,00) – Bijdrage aan de kosten van een feestelijke dag op 19 november 2022, ter ere van de honderdste sterfdag van Proust en van het vijftigjarig bestaan van de Vereniging.
  • Katrien Vandenberghe (€ 3.500,00) – Bijdrage aan het project om een boek te schrijven over de IJzer (historie, geografische gesteldheid, persoonlijke herinneringen et cetera).
  • Stichting Feest der Poëzie (€ 2.000,00) – Bijdrage aan het Verlaine-project (voorstelling en bloemlezing).

Keuzeproces

De jury heeft bij het voordragen van de winnaars aan de Stichting Auteursprijzen onder meer gekeken naar de mogelijkheden om de projecten uit te voeren. Ook de transparantie van de begroting speelde een belangrijke rol. Verder is de jury in gedachte te rade gegaan bij de naamgeefster van het fonds, die zo veel affiniteit had met de literatuur, met het vertaalvak en met kunst in het algemeen.

Uitreiking

De uitreiking vindt plaats op 22 april 2022 in besloten kring in Amsterdam. Tijdens deze gelegenheid wordt ook een boek over het leven van Thérèse Cornips gepresenteerd.

Over het Thérèse Cornips Stipendium

Vertaalster Thérèse Cornips (1926-2016) nam in haar testament de wens op de Stichting Thérèse Cornips op te richten. Haar nagelaten vermogen moest worden gebruikt om literair schrijvers en vertalers te steunen. Daartoe is haar vermogen grotendeels ondergebracht bij de Stichting Auteursprijzen. Conform de bedoelingen van de naamgeefster stelt dit fonds sinds 2020 jaarlijks één of meerdere stipendia beschikbaar.