Charlotte Köhler Prijs 2020 voor Manon Uphoff

28 augustus 2020

De Charlotte Köhler Prijs, een driejaarlijkse prijs voor schrijvers van literair werk, is dit jaar toegekend aan Manon Uphoff (1962). Uphoff ontvangt de prijs van 15.000 euro voor haar gehele oeuvre en in het bijzonder voor de in de werkelijkheid gewortelde roman Vallen is als vliegen (2019).

De jury bestond uit literatuurwetenschapper Sander Bax, literair recensent bij NRC Handelsblad Thomas de Veen en Mensje van Keulen, winnaar van de Charlotte Köhler Prijs in 2011.

Foto: Inigo Garayo. Foto Manon Uphoff: Céline Simons.

Rijk en eigenzinnig oeuvre

De jury kent de prijs aan Manon Uphoff toe naar aanleiding van haar roman Vallen is als vliegen. Thomas de Veen: “Uphoff is de auteur van een rijk en eigenzinnig literair oeuvre, culminerend in haar meest recente roman, waarin ze haar volle literaire vermogens benut om op ongeëvenaarde wijze terrein te veroveren binnen de literatuur voor een verhaal van een diepe, duistere en vormende ervaring met misbruik. Vallen is als vliegen is niet alleen een buitengewone roman, maar maakt ook de samenhang duidelijk van Uphoffs gehele oeuvre, van romans waarin autobiografisch familiezeer en het verlangen naar ontsnapping altijd al grote thema’s waren, van novellen die ongehoorde stemmen deed klinken, van korte verhalen die een verontrustende agressie en absurdisme ademden: telkens cirkelde de auteur om een zwart gat, waar ze uiteindelijk in gedoken is – en glorieus uit is opgestegen.’

De Charlotte Köhler Prijs

De Charlotte Köhler Prijs en het Stipendium  worden sinds 1988 uitgereikt. Voor de prijs komt elke drie jaar een ander genre in aanmerking: proza, poëzie, toneel. Het bekroonde werk moet in de drie jaar voorafgaand aan het uitreikingsjaar in boekvorm zijn gepubliceerd. Voor toneelwerk geldt dat de premièredatum in de drie jaar voorafgaand aan het jaar van uitreiking ligt. De toekenning geschiedt door het bestuur van de Stichting Auteursprijzen. De Stichting wordt beheerd door de Auteursbond.

Eerdere winnaars:

Alfred Schaffer (poëzie), Ad de Bont (toneel), Mensje van Keulen (proza), Jean Pierre Rawie (poëzie), Rob de Graaf (toneel), Willem G. van Maanen (roman), H.H. ter Balkt (poëzie), Judith Herzberg (toneel).