De Kees Holierhoek Scenarioprijs is de grootste scenarioprijs in het Nederlandse taalgebied. De winnaar ontvangt € 15.000. De prijs is in 1993 in het leven geroepen door Stichting Lira. Hij wordt om het jaar toegekend aan een scenarioschrijver of een schrijversteam van Nederlandse televisiedrama binnen een algemeen of specifiek dramatisch genre.

In 2016 nam Kees Holierhoek, oprichter en voorzitter van Lira, na 30 jaar afscheid. Als eerbetoon voor zijn niet aflatende inzet voor schrijvers van alle bloedgroepen, vernoemt de stichting deze vakprijs voortaan naar hem. Eerdere winnaars: Wim T. Schippers (oeuvre), Arthur Japin (“De roering van het kielzog”), Ger Beukenkamp (“Ik ga naar Tahiti”), Tamara Bos (“Dag Juf, tot morgen”), Maria Goos (“Oud Geld”), Mieke de Jong (“Ochtendzwemmers”), Alma Popeyus & Hein Schütz (“De Enclave”), Frank Ketelaar (“De Uitverkorene”), Maike Meijer & Margôt Ros (“Toren C”), Tamara Bos & Mieke de Jong (“Annie M.G.”) en Ger Beukenkamp & Hans Hylkema (“Den Uyl en de affaire Lockheed”).